در شرایطی که مسئولان شهرداری تهران بر تکمیل هر دو فاز آزادراه شهید شوشتری تاکید دارند و میگویند که اجرای این پروژه منجر به کاهش ۱.۵ درصدی ترافیک پایتخت بخصوص در بخش شرقی آن خواهد شد، سازمان محیطزیست اگرچه به اجرای فاز اول پروژه مجوز داده، اما معتقد است که براساس مسیر پیشنهادی فعلی مدیریت شهری، اجرای فاز دوم آزادراه شهید شوشتری میتواند با آسیب دیدن درختان، تخریب پوشش گیاهی و تعرض به زیستگاه حیات وحش همراه باشد؛ زیرا به گفته آنها، حدود نیمی از این فاز آزادراه از داخل پارک ملی سرخهحصار به عنوان یکی از مهمترین محدودههای محیطزیستی تحت حفاظت استان تهران عبور میکند.
به گزارش پایگاه خبری آرمان گرد،، در هفتههای گذشته مسئولان شهرداری تهران اعلام کردهاند که فاز نخست پروژه آزادراه شهید شوشتری که بزرگراه امام رضا (ع) در منتهیالیه جنوب شرقی پایتخت را به بزرگراههای بسیج و محلاتی و بلوار هجرت در شرق تهران متصل میکند، در مراحل پایانی عملیات عمرانی خود قرار دارد و تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید. فاز اول پروژه شهید شوشتری که یکی از بزرگترین پروژههای آزادراهی و بزرگراهی تهران و بهنوعی رینگ شرقی پایتخت محسوب میشود، حدود ۹.۲ کیلومتر طول دارد که به نظر میرسد مشکلات مربوط به تکمیل آن رفع شده است، اما آنچه باقی مانده، فاز دوم این پروژه است که اجرای آن براساس مسیر و روشهای پیشنهادی شهرداری با آسیبهای محیطزیستی همراه است.
فاز دوم پروژه شهید شوشتری حدود ۷.۳ کیلومتر طول دارد و طبق مسیری که شهرداری پیشنهاد داده، قرار است این قطعه از آزادراه، ورزشگاه تختی در بلوار هجرت را به بزرگراه شهید یاسینی در شمال شرق پایتخت متصل کند. اما نکته مهم این است که براساس اظهارات مسئولان سازمان حفاظت محیطزیست، حدود نیمی از طول مسیر پیشنهادی فاز دوم از داخل پارک ملی سرخهحصار به عنوان یکی از مهمترین محدودههای حفاظتشده و زیستگاههای حیات وحش استان تهران عبور میکند. به همین دلیل، سازمان محیطزیست تا کنون مجوز شروع عملیات اجرایی فاز دوم آزادراه شوشتری را صادر نکرده است و البته مسئولان شهرداری هم از این که چند ماه است به درخواست آنها برای انجام مطالعات توپوگرافی مربوط به این پروژه پاسخ داده نشده است، از محیطزیستیها گلایه دارند.