تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1404 - 17:56
کد خبر : 170164

گردشگری و صنایع دستی ۱۰

گردشگری و صنایع دستی ۱۰

[ad_1] مقدمه در اردیبهشت ماه  ۱۳۸۵ اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و صنایع ­دستی از طرف سازمان گردشگری سازمان ملل متحد، و با همت پژوهشکده هنرهای­ سنتی و معاونت هنرهای­ سنتی و صنایع­ دستی سازمان میراث ­فرهنگی، صنایع ­دستی ­وگردشگری در تهران برگزار شد که حاصل این برنامه انتشار مجموعه مقالات ارزشمند و بیانیه­ ای جهانی بود.

[ad_1]

مقدمه

در اردیبهشت ماه  ۱۳۸۵ اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و صنایع ­دستی از طرف سازمان گردشگری سازمان ملل متحد، و با همت پژوهشکده هنرهای­ سنتی و معاونت هنرهای­ سنتی و صنایع­ دستی سازمان میراث ­فرهنگی، صنایع ­دستی ­وگردشگری در تهران برگزار شد که حاصل این برنامه انتشار مجموعه مقالات ارزشمند و بیانیه­ ای جهانی بود. متاسفانه مباحث این کنفرانس به صورت رسمی منتشر نشد؛ در این مجال سعی شده سخنرانی های آن کنفرانس به صورت چکیده و خلاصه شده در چند نوبت منتشر شود.

بخش۱۰ –تدوین برنامه بین المللی بازاریابی صنایع دستی در صنعت گردشگری

ونسا بوچلی سنتیز – مشاوران بین المللی توریسم THR – بارسلونا، اسپانیا


۱. شرایط موجود و ضرورت تغییر

  • گردشگران بین ۵ تا ۱۵ درصد بودجه سفر خود را صرف خرید صنایع دستی می‌کنند، اما در بسیاری کشورها این رقم به سختی به ۵ درصد می‌رسد.
  • بخش زیادی از این هزینه صرف خرید کالاهای بی‌کیفیت، غیر اصیل یا آسیب‌زننده به میراث فرهنگی می‌شود.
  • دلایل اصلی این وضعیت عبارتند از: ارائه ضعیف محصول، نبود اطلاعات کافی، طراحی ناکارآمد، فقدان بازاریابی، موقعیت غیررقابتی، و بازارهای اشباع‌شده از محصولات تقلبی.
  • تجربه خرید خوب بخشی از تجربه موفق سفر است و می‌تواند به رقابت‌پذیری کشور در عرصه گردشگری کمک کند.
  • صنایع دستی باارزش، سفیر فرهنگی کشورها هستند و موجب تبلیغ غیرمستقیم کشور در سطح جهانی می‌شوند.
  • مزایای مالی شامل افزایش کیفیت، قیمت و فروش، شناخت بهتر بازار، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد ملی است.

۲. توسعه خط تولیدی جذاب

  • صنایع دستی نماینده میراث فرهنگی و تاریخ کشورها هستند و توسعه آن‌ها به رشد مالی و فرهنگی کمک می‌کند.
  • نمادسازی موفق باعث شناسایی جهانی محصولات و تقویت برند ملی می‌شود.
  • کشورهایی مانند مراکش، اتریش، هند، مکزیک، ونیز و روسیه نمونه‌هایی از نمادهای موفق دارند.
  • ویژگی‌های نماد مناسب: فرهنگی، معتبر، زیبا، قابل حمل، جذاب، مرتبط، منحصر به‌فرد، کاربردی.
  • انتخاب نماد باید با مشارکت دولت، هنرمندان، دانشگاه‌ها، طراحان، صنعتگران و مورخان هنر انجام شود.
  • مشتریان به دنبال محصولاتی هستند که با هویت، سبک زندگی و احساساتشان همخوانی داشته باشد.
  • همکاری با طراحان منجر به نوآوری، تولید جذاب‌تر و افزایش رقابت‌پذیری می‌شود.
  • عناصر کلیدی در توسعه محصول شامل نام‌گذاری، برچسب‌گذاری و بسته‌بندی است.
  • برچسب‌های دولتی تضمین کیفیت و تولید اخلاقی را فراهم می‌کنند و اعتماد گردشگران را جلب می‌نمایند.
  • بسته‌بندی باید جذاب، کاربردی و مقرون‌به‌صرفه باشد.
  • باید از تولیدات غیر اخلاقی، بی‌کیفیت، تقلیدی و متناقض با فرهنگ کشور پرهیز شود.

۳. شناخت بازار هدفمند و بازاریابی

  • گردشگران امروز به دنبال تجربه‌های منحصربه‌فرد هستند، نه صرفاً کالا.
  • صنایع دستی باید بر کمیابی، اصالت و معنا تمرکز کنند.
  • جامعه مدرن به دنبال اعتبار فرهنگی و تجربه شخصی است.
  • مطالعه بازار باید شامل تحلیل جمعیت‌شناسی، روان‌شناسی، نیازها، علایق، فرآیند خرید، تأثیرگذارهای خرید، حساسیت به قیمت و تخمین اندازه بازار باشد.
  • استراتژی‌های توزیع باید ایمن، واضح، قابل دسترس، جذاب و معتبر باشند.
  • مجاری توزیع شامل روش‌های مستقیم (فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها، وب‌سایت‌ها) و غیرمستقیم (موزه‌ها، فرودگاه‌ها، هتل‌ها، بازارهای خصوصی) است.
  • حمل‌ونقل مطمئن برای کالاهای بزرگ ضروری است.
  • بازاریابی بین‌المللی پایدار، مانند نمونه موفق ایتالیا، نقش کلیدی در شناخته شدن محصولات دارد.
  • روش‌های تبلیغاتی مؤثر شامل تبلیغات در نشریات گردشگری، مجلات هواپیمایی، راهنماهای سفر و طراحی حرفه‌ای هستند.
  • توسعه فروش آنلاین و روابط عمومی با سفارت‌ها، افراد مشهور و نویسندگان گردشگری اهمیت دارد.
  • تجربه شخصی گردشگران و روایت‌های سفر نقش مؤثری در ترویج محصولات دارند.
  • باید از بازاریابی مستقیم پرهیز کرد و تجربه فرهنگی را به‌صورت طبیعی ارائه داد.
  • ایجاد کارگاه‌های آموزشی فرهنگی و رویدادهای جذاب می‌تواند به خرید منتهی شود، به شرطی که به «تله گردشگری» تبدیل نشود.
  • حمایت دولت از برچسب‌گذاری، توزیع برنامه‌ریزی‌شده و همکاری با طراحان از ابزارهای ضروری موفقیت هستند.

.

.

.

ادامه دارد

بخش اول _ گردشگری و پیوند آن با صنایع دستی

بخش دوم – صنایع دستی و ارتباط آن با جهانگردی / صنعتگران نیز سرمایه های شما هستند

بخش ۳ – تاثیرات متقابل گردشگری و صنایع دستی

بخش ۴ – گردشگری به عنوان سازمان­ دهنده ­ای برای صنایع دستی: مزایا و مضرات

بخش ۵ – از بومی تا جهانی: اتصال صنایع دستی تایلند به صنعت جهانگردی

بخش ۶ – جهانگردی و صنایع دستی: نوگرایی و هویت در بازار جهانی

بخش۷ – صنایع دستی و جهانگردی – مشکلات و چشم اندازها

 

بخش۸ – سنجش صنایع دستی و تأثیر آن بر گردشگری از طریق شاخص

بخش۹ – استفاده موفق از صنایع دستی برای کاهش فقر و توسعه گردشگری در استان گوئیژو

بخش۱۰ -تدوین برنامه بین المللی بازاریابی صنایع دستی در صنعت گردشگری

بخش۱۱ – راهکارهای آسه‌آن در بازاریابی صنایع دستی

 

[ad_2]

منبع: سوماک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.