[ad_1]
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شرایط سخت ترافیکی فقط مختص شب های بارانی نیست و همواره در تهران وجود دارد، گفت: متأسفانه وضعیت ترافیک تهران از بحران گذشته است و در قعر مشکلات ترافیکی قرار گرفتهایم.
به گزارش آرمان گرد، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به بررسی پرونده توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و ترافیک آن پرداخت و با تأکید بر اینکه باران و برف در افزایش تراکم ترافیک مؤثر هستند اما این مشکل مقید به این موضوع نیست، افزود: درست است که این موارد شدت ترافیک را بیشتر میکنند اما باید تأکید کنم که وضعیت ترافیکی تهران و ارائه خدمات به هیچ وجه مناسب نیست.
وی ادامه داد: هرچند مدیریت کنونی مسئولیت دارد اما مشکلات فعلی نتیجه چندین سال مدیریت اشتباهی است که در گذشته وجود داشته است و آن را ارزان اداره کردن شهر میخواندند، چرا که به دلیل عدم تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی مردم به سمت خودروهای شخصی و تاکسی های اینترنتی رفتهاند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افزایش کرایه تاکسی ها در روزهای بارانی گفت: در مصوبه تعیین نرخ کرایه تاکسی های شهر تهران و در تبصره سوم ماده ۱۸ این مصوبه گفته شده به شهرداری تهران اجازه داده میشود در صورت راه اندازی سامانه هوشمند و در شرایط آب و هوایی نامساعد تا سقف ۱۵ درصد به کرایه تاکسی ها اضافه نماید.
تشکری هاشمی تصریح کرد: البته اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند، مناسب و برخط برای نظارت است که تاکنون این سامانه ایجاد نشده است. بنابراین مجاز به استفاده از این قاعده نخواهند بود.
وی با بیان اینکه روزانه ۲۲ میلیون پاره سفر در تهران انجام میشود، اظهار کرد: در این میان سهم اتوبوسرانی حدود ۸۰۰ هزار پاره سفر و سهم مترو حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار پاره سفر است و این یعنی مابقی سفرها با خودروی شخصی و موتورسیکلت انجام میشود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه تاکسی را نمیتوان حمل و نقل عمومی نامید، گفت: وقتی تمام شبکه، قفل میشود باید به سمت حمل و نقل عمومی رفت در تهران حدود ۳۰۰ کیلومتر مترو وجود دارد که در این دوره با تکمیل پروژه های ناتمام، حدود ۲۰ کیلومتر به آن افزوده شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برای خرید۷۹۱ واگن جدید مترو قرارداد منعقد شده است و این واگن ها از یکسال آینده وارد خواهند شد گرچه نوساناتی در توسعه مترو داشته ایم، اما روند توسعه مترو در این دوره خوب بوده و خط ۱۰ کلنگ خورده است و برای احداث خط ۸ و ۱۱ نیز تفاهم نامه هایی امضاء شده است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه طبق طرح جامع باید ۹ هزار اتوبوس در تهران داشته باشیم، ادامه داد: روزی ۶ هزار اتوبوس در تهران وجود داشت اما با عدم نوسازی، این ناوگان به ۲ هزار عدد رسیده و از این تعداد نیز روزانه حدود ۳۰۰ دستگاه خراب و راهی تعمیرگاه میشوند.
بنا براعلام پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، با بیان اینکه برای حل مشکلات حوزه حمل و نقل تهران، شورای اسلامی شهر تهران ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص تعیین کرد، گفت: بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان این بودجه به حوزه ناوگان اتوبوسرانی و مترو اختصاص یافته است و در همین راستا قرارداد تأمین ۳ هزار اتوبوس و مینی بوس با سازنده داخلی منعقد شده است و به موازات این امر خرید خارجی نیز صورت میگیرد و امیدوارم در ۳ ماه آخر امسال و ۳ ماه اول سال آینده بتوانیم از سختی های اتوبوسرانی بکاهیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به توسعه معابر گفت: باید نقایص شبکه معابر ساخته و تکمیل شود و درحال حاضر بخش اعظمی از این شبکه جز رینگ کمربند شرقی (بزرگراه شهید شوشتری) تکمیل شده است، امروز نباید به سراغ بزرگراه سازی برویم؛ بلکه باید این پول صرف توسعه حمل و نقل عمومی و جذاب شدن آن جهت افزایش انگیزه شود.
تشکری هاشمی اظهار کرد: درحال بررسی طرح جامع حمل و نقل شهری تهران و حومه هستیم تا درباره موضوعات ترافیکی آینده تهران تصمیم گیری شود.
وی گفت: باید تأکید کنم هیچ کجای دنیا برای حل ترافیک راه حل اعجاب انگیزی جز توسعه حمل و نقل عمومی و ترویج حمل و نقل پاک پیدا نکردهاند.
وی تصریح کرد: ما نیز به دنبال راه حل های اعجاب انگیز نیستیم و باید از تجربه دنیا بهره ببریم. بر همین اساس قرارداد اتوبوس ها با خارج از کشور درحال انعقاد است و از دولت میخواهیم پول، مستقیماً خرج شهروندان و حمل و نقل عمومی شود.
خودروهای تک سرنشین یکی از دلایل تشکیل ترافیک است
به گزارش آرمان گرد، جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران امروز نیز در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت ترافیک شب گذشته پایتخت، گفت: شهروندان شب گذشته، شب سختی را از نظر ترافیکی گذراندند. هر چند که تهرانیها دیگر به ترافیک عادت کردند؛ اما دقت داشته باشید که کسی جز مدیریت شهری در این خصوص نباید پاسخگو باشد و باید ببینیم که دلایل گرفتاری مردم در ترافیک چیست؟
وی با بیان اینکه حجم زیاد خودروهای شخصی که عمدتا تک سرنشین هستند یکی از دلایل تشکیل ترافیک است، تصریح کرد: کاهش سرعت خودروها در زمان بارندگی، آبگرفتگی معابر، خرابی تجهیزات ترافیکی، نبود حمل و نقل عمومی و ناکارآمدی شبکه اتوبوسهای تندرو را میتوان از دلایلی دانست که ترافیک شب گذشته را رقم زد؛ اما جای سوال است که چه اقداماتی میتوان در این خصوص انجام داد که باید بگویم باید سیاستهای خودرو محور و تلاش برای تردد روان خودروها را فراموش کنیم. چرا که اتوبان سازی دیگر تقاضا ندارد و باید شورای شهر به مانند بودجه 1402 در بودجه 1403 تصمیمات شجاعانهای بگیرد و اعتبارات زیادی را به حمل و نقل عمومی اختصاص دهد تا این خلأها جبران شود و مردم مجبور نشوند که از خودروی شخصی به جای حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
انتهای پیام
[ad_2]